parkeerbeleid

parkeerbord 2013

Tussen de omwonenden van de Grote Kerk en de Stichting Grote Kerk Overschie zijn afspraken gemaakt over het gebruik van het kerkterrein voor het parkeren door bewoners.

Het kerkterrein is altijd open toegankelijk.

Op de zondagochtenden is het terrein gereserveerd voor kerkbezoekers. Daarbuiten geldt dat parkeren alleen is toegestaan voor vergunninghouders. Dit is aangegeven door borden. De tekst van het verbodsbord sluit aan op artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht, zodat het mogelijk is om overtreders van het verbod te laten beboeten. Dit wordt alleen toegepast na herhaalde voorafgaande waarschuwing.

Vergunninghouders krijgen van de Stichting een genummerde parkeerkaart die bij het parkeren op het kerkterrein zichtbaar onder de voorruit moet worden aangebracht. De kaarten zijn niet aan een vaste plaats gebonden. Het nummer van elke kaart is wel gekoppeld aan de gegevens van de gebruiker, die door de Stichting worden bijgehouden. Vergunninghouders zijn vrij om hun kaart tijdelijk aan anderen uit te lenen (bijv. gasten).

Van de vergunning kan geen gebruik worden gemaakt op de tijden dat het terrein voor kerkelijk gebruik of gebruik door de Stichting is gereserveerd. Dit zijn de zondagochtenden van 9 uur tot 12 uur in verband met de kerkdiensten, alsmede alle dagdelen die door de Stichting tevoren aan de vergunninghouders worden aangegeven (zie ook de lijst met gereserveerde tijden op deze website).

Op de tijdstippen dat de kerk aan derden verhuurd wordt, kan de huurder over de parkeerplaatsen beschikken. De vergunninghouders krijgen in dat geval van de Stichting (via de website en per e-mail) bericht dat zij op dat moment vanwege gebruik door derden geen gebruik kunnen maken van het terrein.

Wie in het bezit van een vergunning wil komen kan dit opgeven door een e-mail te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Van de vergunninghouders wordt verwacht dat zij via een donateurschap aan de Stichting (minimaal € 12,50 per kwartaal) bereid zijn om bij te dragen aan de kosten van het kerkterrein.

Jaarlijks worden de parkeerafspraken met de bewoners van de Overschiese Dorpsstraat geëvalueerd en besproken. De bijeenkomsten zijn jaarlijks eind november/begin december in de Grote Kerk.