Stichting Grote Kerk Overschie
Overschiese Dorpsstraat 95
3043 CP Rotterdam
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

nieuws archief

Prachtige uitvoering Matthäus Passion

Op zondagmiddag 6 april 2014 was de Grote Kerk het decor voor een prachtige opvoering van de Matthäus Passion, uitgevoerd door Cantatrix, Concerto d'Amsterdam en het Roder Jongenskoor.

"De uitmuntende cast van solisten maakte er een prachtige en diep doorleefde voorstelling van - ze zongen luid zuiver en duidelijk en konden moeiteloos de bomvolle kerk aan", aldus de recensent van het Kerkblad die de Matthäus Passion voor de vierde keer in de Grote Kerk meemaakte. 

Bij sommigen, zoals een briefschrijver in NRC Handelsblad van 18 april jl, heeft de Matthäus Passion de naam dat er melodisch weinig gebeurt. Afgezien van een paar hoogtepunten "zijn de overige drie uur niet om door te komen". De uitvoering door Cantatrix ontkrachtte deze opvatting. Elk koorstuk was een afzonderlijk hoogtepunt, ongetwijfeld het resultaat van een minutieuze en gedegen voorbereiding door dirigent Geert-Jan van Beijeren. De instrumenten en zangers waren uitstekend in balans. Deze uitvoering kan met recht gelden als hoogtepunt in de kleine "Matthäus traditie" die de Grote Kerk Overschie aan het opbouwen is. 

Kerkblad 20140416 2

 

CANTATRIX en POLYFOON brengen Grote Kerk in vervoering

Vanuit Amsterdam tot Geldrop kwamen de koorliefhebbers die op zondagmiddag 26 mei het gezamenlijke concert in de Grote Kerk Overschie bezochten van het Noord-Nederlandse ensemble Cantatrix en het Belgische ensemble Polyfoon. Twee koren met een geheel eigen repertoire: Polyfoon is gespecialiseerd in laat-middeleeuwse muziek, terwijl Cantatrix zich toelegt op moderne stukken uit de laatste helft van de vorige eeuw. Het meerstemmig gezongen Gloria uit de Missa "Ave Maria" van Thomas Ashewell (1478-1513) bezorgde het publiek kippenvel van bewondering en ontroering. Het schitterend door Cantatrix vertolkte moderne Gloria van de Zweedse componist Jan Sandström (1954) deed daar echter niet voor onder en deed het publiek beseffen dat de spiritualiteit die in deze zangkunst tot uiting wordt gebracht ook in de huidige tijd nog springlevend is. Dit was ook wat de twee koren tot uitdrukking brachten in hun gehele repertoire. De ambiance van de Grote Kerk, waar het namiddaglicht in de grote beschilderde ramen speelde met de windbewogen schaduwen van de boomtakken, droeg daar nog aan bij. Een bezoekster uit Rozenburg verklaarde na afloop enthousiast: "Dit kan zich in kwaliteit meten met De Doelen, maar daar is het drie keer zo duur".

Een bijzonder nummer was de compositie "Da Pacem" van Rudmer de Vries (1987), twee dagen eerder afgestudeerd aan het Conservatorium in Den Haag, waarin hij zelf de tenorsolo zong. Het geheim van het ensemble Cantatrix, dat aan een gestage internationale opmars bezig is, is een gedegen eigen jeugdopleiding. Het koor gaf aan graag terug te willen komen in Overschie: "Een heerlijke kerk om in te zingen, wat een geweldige akoestiek". En een andere belangrijke reden om opnieuw voor de Grote Kerk Overschie te kiezen: het professionele gastvrouwschap van kosteres Hillie Koppenaal, die de koren een bijzonder hartelijk welkom bezorgde met soep en broodjes en die de hele logistiek op rolletjes deed lopen. F1000022

Ad te Boveldt ontvangt Overschiese Penning

restauratie 109De heer Ad te Boveldt heeft op zaterdagmiddag 20 april 2013 tijdens een kleine ceremonie bij de windroos naast de Grote Kerk de Overschiese Penning ontvangen uit handen van deelgemeentevoorzitter Kees van der Meer. De penning werd toegekend vanwege zijn verdiensten bij het opknappen en restaureren van de Grote Kerk in de periode 2006-2011. 

In de steen in het midden van de windroos staan de namen van alle sponsors vermeld die hebben bijgedragen aan het opknappen van het kerkplein. De windroos zelf is bekostigd door de Gemeente Rotterdam, die tevens eigenaar van de toren is.

 

Als herinnering aan de ingrijpende opknapbeurt die de Grote Kerk heeft ondergaan reikte Kees van Liere namens de Stichting Grote Kerk aan alle sponsors en betrokkenen een speciaal boekje uit waarin de restauratie in detail beschreven staat. Het boekje, dat in beperkte oplage gedrukt is, is voor geïntereseeden gratis te bestellen via het contactformulier op deze website.  

Foto boven: Ad te Boveldt toont de penning die hij zojuist uit handen van de voorzitter van de deelgemeente Overschie heeft ontvangen. 

Foto onder: op de voorgrond v.l.n.r. Kees van der Meer, Ad te Boveldt en Kees van Liere. 

Foto's: Arjen Stada

 

restauratie 167

Orgelproject basisscholen succesvol

Op twee vrijdagochtenden in maart en april 2013 bezochten de hoogste groepen van de Openbare Daltonschool Overschie en de christelijke basisschool Het Podium de Grote Kerk om kennis te maken met het muziekinstrument 'kerkorgel'. Het bezoek vond plaats in het kader van een lesproject over orgels voor de basisschool. Het lesmateriaal is overgenomen van een project van het Haags Orgel Kontakt (HOK) in de Haagse Kloosterkerk en aangepast aan de situatie in Overschie. In de les kregen de kinderen aan de hand van een geïllustreerd lesboekje het verhaal te horen van de drie jongens Yamal, Maarten en Ahmed die in de Grote Kerk verzeild raken en daar de organist meneer Bernard (Hoving) aantreffen die op het orgel aan het oefenen is en die vervolgens enthousiast gaat uitleggen hoe een kerkorgel werkt. De 24-jarige Bernard Hoving is, naast Jan Teeuw, een van de twee vaste organisten van de Grote Kerk en hij studeert voor docent muziek aan het Haagse Conservatorium. 

In een volgende les gaan de kinderen naar de Grote Kerk en treffen daar (inderdaad!) Bernbard Hoving die minstens zo enthousiast als in het boekje uitleg geeft over het orgel. De kinderen zijn goed voorbereid en weten bijvoorbeeld al dat het Overschiese orgel twee klavieren en 1400 orgelpijpen heeft. En dat hoe langer een orgelpijp is, hoe lager het geluid.

Omdat de doorsnee basisschoolgroep te groot is om alle kinderen tegelijkertijd bij het orgel te kunnen laten, worden de leerlingen in twee groepen gesplitst. De helft van de groep krijgt in het 'Klokkenhuis' eerst uitleg van de heer Henk Barnhard van het HOK over de vraag hoe orgelpijpen in elkaar zitten en hoe een orgel wordt gebouwd. Ze mogen ook zelf orgelpijpen van verschillende omvang proberen aan te blazen. De andere helft van de groep beklimt via de kosterskamer de trap naar het orgel. Daar zien ze hoe met behulp van een grote blaasbalg de orgelpijpen van lucht worden voorzien en wat organist Bernard Hoving vervolgens muzikaal allemaal met het orgel kan doen. Het is nog steeds mogelijk om het orgel met de voeten aan te trappen, maar sinds 1931 zorgt een motor voor de noodzakelijke orgelwind. Na een half uur worden de groepen gewisseld. 

De kinderen regareren enthousiast. Ze hebben erg veel vragen en er is haast tijd te kort om die allemaal te kunnen beantwoorden. Op de vraag na afloop of een kerkorgel saai is klinkt uit alle kelen een welgemeend "Néééé"! Ook de leerkrachten zijn positief. "Een mooi voorbeeld over hoe erfgoededucatie in zijn werk kan gaan", vindt leerkracht Thea Gaasbeek van Daltonschool Overschie, "leren kan  op deze manier zó leuk zijn". "Ontzettend leuk en leerzaam", vindt ook Tineke Pranger van Het Podium,"waarom is er eigenlijk niet ook zo'n les voor volwassenen?"

De Stichting Grote Kerk Overschie overweegt daarom ook dit jaar weer communicatiemiddelen in te kopen bij de deelgemeente Overschie, waardoor een herhaling van het project na de zomer in het nieuwe schooljaar mogelijk zal zijn. 

 Foto links: aanblazen van orgelpijpen in het "Klokkenhuis". Foto rechts: Bernard Hoving geeft uitleg over hoe een organist een orgel bespeelt. Foto's: Kees van Liere.F1090012

 F1090004

 

 

De.fundo overdondert Overschie

Op zondagmiddag 27 januari 2013 trad het jonge mannenkoor De.fundo op in de Grote Kerk van Overschie. De aankondiging in de Overschiese Krant van 23 januari “De.fundo overdondert Overschie opnieuw” beloofde niets teveel. Het koor van vijftien jonge mannen gaf een schitterende uitvoering van zowel ingetogen religieuze werken uit de 16e eeuw van de Spaanse priester Tomás Luis de Victoria, als hedendaagse muziek van jonge Europese componisten uit Estland zoals Sander Pekh en Evelin Seppar. 

de fundo 2013 1

De.fundo bracht het publiek in verwarring door achter in de kerk met het Ave Maria te beginnen. Foto Arjen Stada. 

 

Zeer bijzonder was de première van de compositie ‘ Muze’ van de Nederlandse Mathilde Wantenaar.  Het was voor het allereerst dat deze eerste compositie van de 19 jarige leerlinge van het Amsterdamse Conservatorium voor publiek werd opgevoerd. Ze zat vast in de file en kwam bijna te laat voor de uitvoering haar eigen premièrestuk, maar eenmaal in de Grote Kerk viel de elegante jonge dame een hartstochtelijk applaus ten deel. Het stuk ‘Muze’ is gebaseerd op een jeugdgedicht van de Nederlandse dichteres Vasalis (1908-1998). Na de uitvoering in Overschie wordt de première van ‘’Muze’ nog herhaald in Den Haag en Amsterdam.

Dat de jonge mannen van De.fundo oog hebben voor het vrouwelijke bleek ook uit het stuk Presto Isterico van de Finse componist Ulf Langbacka. Hysterie was een psychische aandoening die lange tijd uitsluitend aan vrouwen werd toegeschreven. In dit stuk presteerden de stemmen van de zangers vrijwel het onmogelijke en klonken niet langer als menselijke stemmen maar eerder als volstrekt onbekende muziekinstrumenten. Het viel zozeer bij het publiek in de smaak dat het in de toegift werd herhaald. De uitvoeringen van De.fundo kenmerken zich door een ragfijn samenspel van alle individuele stemmen, waarbij geen enkele zanger het zich kan permitteren om zelfs maar een steekje te laten vallen. In de Grote Kerk van Overschie, mooi gekleurd door de lichtval van de winterzon door de grote beschilderde ramen,  werd door dit koor een prachtige prestatie geleverd.

de fundo 2013 2

Foto: Arjen Stada. 

Tekst: Overschiese Krant. 

Bijzonder kerstconcert 2012

Op zaterdagavond 22 december 2012 stroomde de Grote Kerk vol voor het bijzondere kerstconcert van het Westlands Mannenkoor. Het “Westlands Mannenkoor” behoort tot één van de grootste mannenkoren van Nederland. Het koor is in 1956 opgericht in Naaldwijk en is inmiddels een gerenommeerd, alom bekend en veel gevraagd mannenkoor.

Onder de gedreven en enthousiaste leiding van dirigent Hans de Wit zong het koor bekende kerstliederen als: Stille Nacht, Mary’s Boy Child, Have yourself a merry little X-mas en Gloria a te Christo Gèsu. Met medewerking van Lilian Farahani(sopraan), Hi-Five(blaaskwintet), Joep Moonen(vleugel) en Gerard Bal(orgel) werden de prachtige arrangementen ten gehore gebracht. De evenals prachtige akoestiek van de Grote Kerk zorgde voor een betoverend geheel.

Er was ook volop ruimte voor samenzang. Dirigent Hans de Witte dirigeerde het publiek om zo samen met het mannenkoor de liederen te zingen. De samenzang tussen de vele leden van het mannenkoor en sopraanzangeres Lilian Farahani zorgde voor kippenvel op de armen. Vooraf werd duidelijk aangegeven dat applaudisseren tijdens het concert niet gewaardeerd zou worden. Maar toen soliste Lilian Farahani een bloedstollende uitvoering van het bekende nummer ‘Ave Maria’ zong, kon het publiek zich niet meer inhouden. Een voorzichtig aangezet applaus resulteerde al snel in een massale ovatie, wat een glimlach op de gezichten van de muzikanten toverde. 

Tekst en foto:  Tim Bazuijnen, Overschiese Krant. WMK3 2

Concert ter gelegenheid 100e geboortedag Tauno Marttinen

Op zaterdagavond 6 oktober 2012 vond een voor Nederland uniek concert plaats in de Grote Kerk ter gelegenheid van de 100e geboortedag van de FInse componist Tauno Marttinen (1912-2008). Het concert werd geopend door de Finse ambassadeur in Nederland, dhr. Korhonen. 

DSC 0096 2

Afwisselend werden de strijkkwartetten van Marttinen gespeeld door het Maris Kwartet uit Den Haag en stukken op de vleugel door Han Kolthoff en Jan van Liere.

Het Maris Kwartet bestond bij deze gelegenheid uit Dana Mihailescu (viool), Brigitte Rebel (viool), Hedwig Smulders (altviool) en Rares Mihailescu (cello). De vaste cellist van het kwartet, Frank de Gee, was uitgevallen vanwege een blessure. Nooit eerder waren alle drie strijkkwartetten van Marttinen tijdens één concert uitgevoerd. Onlangs is ook een vierde strijkkwartet ontdekt, dat dit voorjaar in Finland een première beleefde. 

Bijzonder aan dit concert was ook dat alle uitvoerenden de componist Marttinen persoonlijk hebben gekend en zijn stukken eerder in Finland in zijn aanwezigheid hebben gespeeld. Het concert voor twee piano's was in 2005 in Finland op CD opgenomen (Naxos), maar werd door beide pianisten nooit eerder live voor een publiek gespeeld. De pianosuite Taara, gespeeld door Jan van Liere, riep herinneringen aan de componist op omdat deze de natuur beschrijft vlakbij de gelijknamige bron bij Janakkala waar de componist nu begraven ligt.

Het concert werd afgesloten met een vrolijke feest-polonaise voor twee piano's. 

DSC 0167 2 DSC 0178 2 

foto's Wilfred van der Kooij

recensie concert Mastreechter Staar

Indrukwekkend optreden Mastreechter Staar in Grote Kerk van Overschie

Overschie en het grootste Nederlandse Mannenkoor, de Mastreechter Staar uit het verre Maastricht. Is dat het verhaal van Klein duimpje en de grote reus ? Integendeel, de sfeervolle Overschiese Grote Kerk zag op zaterdagavond 10 december 2011 haar goede reputatie onder zangers en publiek uit de wijde omgeving opnieuw bevestigd.

Ondanks de volledig bezette kerk kon de dirigent met zijn 120 zangers vanaf de achterste rij plechtig naar voren treden: achter elkaar in de pas en onder langzaam aanzwellend ritmisch gezang. De trotse vaandeldrager voorop. De eerste tonen voor de avond waren gezet: een stemmige bezettingsmacht had onder subtiele aanwijzing van dirigent Paul Voncken de kerk overgenomen.

In spanning vroeg ik me af of de pianist Michiel Ballhauss en de twee solisten, de bas-bariton Bèr Schelling en de (invallende) sopraan Lilit Sati, niet overstemd zouden worden door dit imposante gezelschap. Maar dàt blijkt nu juist de kunst die de Staar zo goed verstaat: De Staar beheerst het hele palet van piano tot fortissimo: van fluisterzacht als één stem in unisono tot vierstemmig op vol volume. De begeleidende vleugelklank was daar - in elk geval deze avond - volledig mee in evenwicht.  Zelfs wanneer de solistenpartij met het koor in samenzang opging kon je de sopraan of de bas-bariton nog helder horen. Jawel, er is al veel gezegd over de mooie akoestiek van deze kerk, maar bij het horen van Bèr Schelling raak je in de ban van zijn ongekend krachtige stem, de zeer eigen gepolijste klankkleur met groot bereik, van stentorlaagte tot tenorhoogte. De nog jonge sopraan Lilit Sati (Armenië, 1983), met haar natuurlijke Oost-Europese charme en een schijnbaar aangeboren talent om te zijn wat zij op dat moment zingt, neemt haar gehoor mee in de diepte van de muziek. Haar trefzekere hoge stem, doet mij qua beheersing en expressie denken aan de in 1983 in Rome te vroeg overleden Cathy Berberian, ook kind van Armeense ouders.

Het programma leidde ons van meditatieve gewijde muziek langs bekende koorwerken van Verdi, Offenbach en Rossini. Met de overtuigende solopartij van Bèr Schelling waan je jezelf midden in de opera. Vervolgens lieten koor en sopraan ons wegdromen bij het meeslepende Viljalied van Franz Lehar. Weer heel anders en imposant was ook hun vertolking van de Kozakkenliederen. En in de aanloop naar de zeer geanimeerde koffiepauze tracteerde de Staar op variété, met drie klassiekers van Frank Sinatra. Na de pauze opende het koor met de Hallelujah uit de Messiah van Händel. Op dit vrolijke loflied volgde voor piano en sopraan  het Ave Maria in de versie van Vladimir Fyodorovich Vavilov (1925 –1973) ten onrechte toegeschreven aan de 16e-eeuwse componist Caccini. Hiermee en met het in het programma ingelaste lied van De Bussy over het lot van de thuisloze kinderen, waren Lilit Sati en Michiel Ballhauss op hun allerbest. Dirigent Paul Voncken had een inspannende maar mooie avond. De grote waardering van het publiek voor het zorgvuldig samengestelde en op topniveau uitgevoerde programma was duidelijk voelbaar. De Mastreechter Staar moet je één keer hebben meegemaakt,  het is onbeschrijfelijk mooi (zie tip)

Fieneke van Loon

Foto: Arjen Stada.

staar 191

Tip!: Op de Duitse TV (ZDF) is het kerstconcert van André Rieu met medewerking van de Mastreechter Staar te zien op kerstavond 24 december, 20.15 uur

copyright Dubbelklik 2012