Kerkgebouw

kerkbinnen Een bijzonder aspect aan het ontwerp van de Grote Kerk Overschie is dat deze diverse ingangen kent, waarbij niet onmiddellijk aan de buitenzijde valt op te maken wat nu de hoofdingang is. Bij de meeste kerken ligt het hoofdportaal aan de westzijde, maar is er een zijingang aan de zuidzijde. De ingang van de Grote Kerk Overschie die als hoofdingang wordt gebruikt ligt echter aan de zuidoostelijke kant van de kerk. Via een portaal komt men de kerk binnen achter een hoge bank die links van de preekstoel is gesitueerd. De kerkbezoeker moet vervolgens naar links lopen om de kerkzaal te betreden. Veel bezoekers die onbekend zijn met de plattegrond van de kerk hebben na bezichtiging begrijpelijkerwijs moeite om de juiste uitgang weer te vinden! Toch is het kerkgebouw ingedeeld met veel oog voor het praktisch gebruik door een kerkelijke gemeente. Het orgel is aan de oostzijde gesitueerd achter de preekstoel, en onder het orgel is in de consistorie, die bovendien via een eigen buiteningang te bereiken is, ruimte voor een kerkenraadkamer en een dopelingenkamer. Het orgel zelf is met een trap te bereiken via de aparte kosterskamer.

De preekstoel is hoog en prominent gesitueerd aan de oostzijde van de kerkzaal en kijkt uit op het grote raam in de westelijke gevel van het kerkgebouw. De dooptuin voor de preekstoel is aan de voorkant van de kerkzaal afgeschermd met een houten doophek, aan weerszijden staan door Hooijkaas ontworpen kerkenraadsbanken. Door het teruglopend aantal kerkbezoekers wordt niet meer gepreekt vanaf de kansel, maar vanaf een katheder achter het doophek.

F1040023