activiteiten

De Stichting Grote Kerk Overschie richt zich op het verwerven van middelen door de ontplooiing van een aantal activiteiten, te weten:

1. Exploitatie van het gebouw voor niet kerkelijke activiteiten, Het accent ligt op het organiseren van concerten en evenementen. Daarnaast is de kerk beschikbaar als gelegenheid voor rouwen en voor trouwen en andere verhuringen als uitvoeringen en bijeenkomsten.
  2. De Vrienden van de Grote Kerk Overschie, bestaande uit een  groep voor particulieren, een club van 100 en een zakenkring Vrienden Grote Kerk.
  3. Werven van fondsen en subsidies, door samenwerking met een expert;
  4. Inzet van het kerkgebouw voor een breder maatschappelijk gebruik, door samenwerking met maatschappelijke organisaties in Overschie.
  5. Voorgezet contacten met bestaande donateurs.

De stichting zal in eigen beheer het verhuren van het kergebouw uitvoeren. De opzet is enkele grote concerten per jaar te realiseren van uitvoerenden van naam. Zoals altijd is het kerkgebouw beschikbaar als gelegeneheid voor oruwen en trouwen.

De Vrienden van de Grote Kerk Overschie is een groep van mensen van Overschie en daaromheen of daarvandaan die vinden dat het gebouw de Grote Kerk van Overschie een belangrijk element vormt voor het dorp dat behouden moet blijven. Onafhankelijk van de kerkelijke functie van het gebouw. zij dragen door hun jaarlijkse bijdrage daaraan materieel bij en vormen een gemeenschap rond het gebouw.

Een van de doelen van de Stichting is om een veelzijdig gebruik van de Grote Kerk te bevorderen dat past bij het karakter en de plek van het gebouw. Alleen met een brede publieksfunctie krijgt het gebouw een stevig maatschappelijk en financieel fundament zodat het ook in de toekomst in stand kan worden gehouden. Om deze rol vorm te geven wordt vanuit de Stichting Grote Kerk Overschie nauw samen gewerkt met de Gebiedscommissie Overschie en met de cultuurraad Overschie.

Doelgroepen voor de verschillende activiteiten zijn bewoners en bedrijven van Overschie, met mogelijk later een groei daarbuiten. HET exclusieve verkoop argument voor de activiteiten is voor het markante kerkgebouw zelf, dat van verre al het silhouet van Overschie bepaalt.

Alle evenementen in het kerkgebouw worden door de stichting met hulp van vrijwilligers georganiseerd.